tisdag 16 december 2008

Vinter. Blogg. Soffa. Mat.

Vintern har exploderat i ett fyrverkeri av mörker och dragit in mig i en lustig ringdans av sömnstörningar, trötthet och odiskad disk.

 

Bloggandet har gått trögt den senaste tiden, vilket den uppmärksamme möjligen lagt märke till. Dels beror det på att jag är inne i en Wow-period igen och dels på att...jag helt enkelt inte har något att säga.

 

Sanning att säga så skulle jag väldigt gärna vilja att det hände något nu. Något.

Någon.

Skulle behöva lite sällskap i filmsoffan, typ.

 

Från det ena till det andra. Jag läste nyligen en bok som heter Den hemlige kocken, av Mats-Eric Nilsson. Den har underrubriken "Det hemliga fusket med maten på din tallrik" och handlar framför allt om de tillsatser som finns i den mat vi äter. Tillsatser som ofta finns där för att dölja att något annat inte finns där.

I dag blev jag t.ex. sugen på pölsa. Jag läste innehållsförteckningen på en burk på Ica. Köttmängd: 3%... Den innehöll istället smakförstärkare E621 (mononatriumglutamat). Jag blev alltså ombedd att betala 38 kronor/kilot för vatten och korngryn. De borde döpa om den till "Vegetarisk Pölsa".

En annan vara man med fördel kan titta närmare på är bröd. Jag har börjat köpa bröd från Saltå kvarn, visserligen kan en limpa kosta så mycket som 49 kronor på min Ica, men å andra sidan så blir man rejält mätt på bara två skivor av det, med bra pålägg. Och JA, det är dessutom godare..

Nu får det vara färdiggnällt. Men om jag har fått någon av er att vända på förpackningen och läsa innehållsförteckningen så känns det som om jag kan somna med gott samvete i kväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, du dansar lustiga danser, vad ... kul! :D

Allvarligt ... hur kan någon enda människa bli sugen på pölsa? :O
Det var väl ändå inte med sanningen överrensstämmande att du var sugen på en sådan anskrämlig röra?

Nåväl.

Nu tänkte jag avsluta med något putslustigt angående ditt brödätande och det faktum att du kunde sova med gott sam-vete ... men jag avstår det den här gången.

:)

/ H

MP sa...

Mmm, right. Ringdans runt en avbarrad gran känns det som. Utan musik. Och tomten är medvetslös av glögg och misären är total. Gud så negativ jag är!

Men pölsa är ju GOTT! Eller borde iaf bara. Med rödbetor!

Nåväl.

Tack för den kommentaren till brödtexten. Nu kommer jag inte att kunna sova alls, även om jag naturligtvis kommer att tänka på den gamla devisen om att 6-8 brödskivor är den bästa huvudkudden. Eller om det nu var fast avföring. Men med lite fibertrikt bröd så ordnar sig den saken nog helt naturligt.