lördag 6 mars 2010

Hamlet - en recension

Hamlet på Stockholms stadsteater, fredagen den 5 mars.

Förvirrad dansk prins: Gustaf Skarsgård
Förvirrad dansk regissör: Katrine Wiedermann

and the rest...is silence.

Nå, det var väl att överdriva, det fanns andra insatser i föreställningen. Både Claudius (Jacob Eklund) och Gertrud (Katarina Ewerlöf) gjorde bra insatser, utom vad gäller Gertruds dödskamp som snarast lockade fram ett elakt fniss hos undertecknad.

Ofelia (Lisa Werlinder) var helt okej när hon var upprörd, men sorgligt skolteateraktig i vanlig dialog. Polonius/dödgrävaren (Sven Wolter) gjorde en helgjuten insats, men utan någon eld. Stackars Horatio (Shebly Niavarani) är svår att utala sig om, var detta hans uttryck eller var det bristande regi? Och vem fan styrde ut honom som Clownen Manne? Jag menar kom igen; BARFOTA?! Vad är detta? 1971?

Rosencrantz (Rolf Lydahl) fungerade, medan Gyldenstern (Richard Forsgren) utgjorde föreställningens klarast lysande stjärna, trots att rollen är liten. När får vi se honom som Hamlet?

Slutligen kommer vi till Laertes (Francisco Sobrado, eller var han ersatt av någon denna kväll?). Den stackarn får den tveksamma äran att utses till kvällens bottennapp. Ni vet hur irriterande och förvirrande det är att prata med någon som betonar helt fel ord i en mening? Precis så var det att lyssna till Laertes. Emellanåt så lyckades han dock bra.

I första akten genomfördes ett litet "mellanspel" där skådespelarna, iförda tofflor och morgonrockar, tilltalade varandra med sina riktiga namn, och "repeterade" snarare än spelade pjäsen. Det var riktigt roligt och innebar en välkommen andningspaus, publiken slappnade av och man kunde höra fniss och enstaka små diskussioner. "Fri" teater at it's best!

Jag hade gärrna sett att monologerna framställts på ett mer klassisk manér, även om resten av pjäsen spelades mer modernt. Det ÄR trots allt för monologerna Hamlet är mest känd, och det finns skäl till det.

Ljus (Linus Fellbom): mycket bra!
Scenografi (Maja Ravn): minimalistiskt och effektfullt, det senare speciellt vad gäller videografiken (Anton Liep), men stundom fånigt.

Slutligen konstaterar jag att lite hårdare styrning från regissörens sida nog hade varit gagnerikt för pjäsen som helhet. Skarsgård var bra, men på intet sätt strålande.

Knorr: Rösten till Hamlets faders spöke gjordes av Stellan Skarsgård.

12 kommentarer:

Humlan sa...

Rekommenderar du att se föreställningen?

Knorren verkar intressant. Bland annat.

MP sa...

Jag skulle varken rekommendera eller avråda. Den var helt okej men det finns säkert bättre föreställningar att se. Insisterar man på just Hamlet så är det kanske enda alternativet för tillfället, vad vet jag.

Förresten: Stellan var bara inspelad.

MP sa...

Nu har jag kommit på vad som saknades; ångest och dramatik. Inte för att jag är något Bergman/Norén-fan direkt, och nog för att jag förstår att Hamlets inbunda ångest måste vara skitsvårt att framställa med de stora gester som krävs på en scen, men jag saknade det ändå.

Anonym sa...

varför tyckte du att han som spelade gyldernstein var så bra? vad fick honom att stå ut?

MP sa...

Det har jag svårt att sätta fingret på. Kanske helt enkelt för att han var trovärdig. Uppvuxen som jag är med modern film å ena sidan och otäck 70-talsbarnteater å andra sidan så jag antar att jag har svårt för det allt för teatraliska.

MP sa...

Nu har jag tänkt lite till. Jag tror att det beror på att Richard Forsgren har någons slags pondus och närvaro på scenen, utan att alls spela över. En annan sak jag också kommer att tänka på är att han hade vett att hålla sig i bakgrunden när pjäsen kräver det vilket jag tolkar som att han dessutom har bra kontroll över sitt uttryck och att han ser helheten.
Nu låter jag som värsta snobbiga teaterrecensenten, det är inte meningen. Jag ÄR dock imponerad av honom.

Anonym sa...

tack för svaret! Jag var och såg den i februari nämligen, och han var också min favorit. Tyckte däremot inte alls om Gustav, jag tycker inte att han funkar som hamlet alls. menmen.

MP sa...

Så lite så, tack själv för kommentarer! Har du någon blogg?

Anonym sa...

nej det har jag faktiskt inte. tyvärr, det verkar ganska kul, haha!

MP sa...

Attans, men skaffa en då! :-)

Anonym sa...

jag har aldrig tid att uppdatera och det gör mig bara stressad. så rolig är jag... haha! men det skulle vara kul att ha typ en blogg om teater. skulle kunna skriva i timmar om denna hamlet till exempel.

MP sa...

Gör't!