tisdag 22 december 2009

Äntligen tisdag!

I dag har jag fixat gravlaxssåsen och köttbullarna, och revbenen står i ugnen! Mitt kök ser följdaktligen ut som “hej kom och hjälp mig…äta upp all mat”. Skinkan och sillen klarade jag av i går. Det enda som återstår är att röra ihop såsen till senapssillen, men det känns som om andan gått ur mig. Det ger sig nog i morgon.

I kväll tänkte jag, mot min vana, prova skinkan. Det är något jag annars brukar göra först sent på kvällen den 23:e (man vill ju hålla spänningen uppe!). Sillen skall få sig en omgång också, om den verkar vara färdig. Och jag tror nog fan att jag tar en liten nubbe på det också! Och vörtbröd med västerbotten. Man får fan tårar i ögonen av lycka! Det hela skall ske med Elvis Blue Christmas i bakgrunden, helt i enlighet med traditionen.

Efter renoveringen av huset fick vi nya termostater till våra gamla element. Väldigt avancerade saker med steglös reglering från 1 till 7. Lägena 1 till 5 ger kalla element, läge 6 ger lätt ljumna element. Läge 7 ger lägenheten en pikant doft av bränd målarfärg och man flyttar av ren självbevarelsedrift bort bränbart material från de skållhet elementens närhet. Heja modern teknik.
Nåja, man kan ju i alla fall steka ägg på dem om strömmen skulle gå..

P.s. De senaste två nätterna har jag störts av ett mycket svagt, men fullt hörbart, surrande ljud som varierar i styrka och kommer och går i intervaller. Har någon av mina kvinnliga grannar månne köpt en tidig julklapp till sig själv?

Det är sådant jag ligger och tänker på när jag försöker somna..

2 kommentarer:

Mary Krissmas sa...

Oj, vilket julbord du fixar. Men syltan, då? Och julkorven? Och Janssons frestelse?

Det surrande ljudet är nog bara en överlevande humla som smakat på snapsen.

Mjaha, vad mer ... återstår endast att önska dig en God Jul, dårå.
God Jul! :)

MP sa...

Syltan hoppade jag över i år, det är ändå ingen som äter den. Trots att det är gott. Julkorven ligger i frysen och skall tas fram i kväll. Jag har dock inte stoppat den själv, det finns nämligen bara ett sätt att stoppa den! I munnen! Jansson hade varit förbannat gott, men får fan inte plats i kylskåpet. :-(

En bakis och skakis humla i en treo-tub kanske?

Det samma!!