måndag 21 december 2009

I helvete att jag går ut igen!

Miljömedveten som jag är har jag varit ute och shoppat tre gånger i dag. Man orkar ju inte allt på en gång när man färdas till fots. Alltså.

För det första tog jag itu med de mest trängande behovet. Inte matförgiftningen, utan en gryta. Min nya snajdiga lyxspis ratar nämligen de flesta av mina gamla grytor och att laga all julmat i en såskastrull resp. en syltgryta verkade jobbigt. Alltså begav jag mig till Åhléns där jag vet att de säljer det märke som jag bestämt mig för (samma som ovanstående kokkärl). Vilken tur jag hade, det var 20% rabatt på det märket! Allt var slutsålt utom såskastrullerna och syltgrytorna.

Jag tog mig till Åhléns i en annan stadsdel. De hade bara sitt eget fula märke (med ett mycket opraktiskt glaslock som verkade svårt att rengöra eftersom det finns en djup skåra i det på insidan. Märk hur praktiskt sinnad jag är!) och OBH Nordica. OBH Nordica var dyrare än den Ittala-kastrull jag tänkt mig. Ursäkta, men OBH är inte direkt ett prestigemärke, de håller inte ens särskilt bra kvalitet. Idioter! Slutligen hamnade jag i en sån där hemsk prylbutik som mest har luktsuddgummin och mässingsljusstakar gjutna av åttaåriga indiska barn. De hade några billiga “danska” kastruller och jag hittade en i rätt storlek för 150 spänn. Taget. Den hamnar hos Myrorna när jag fått tag på min Ittala. Är man snobb så är man. Eftersom jag behövde en ny taklampa över köksbordet så passade jag på att köpa en otroligt praktisk sådan också. Lägg märke till den sexiga kedjan jag inhandlade, per meter, i järnhandeln.

Endast en liten tändsticka behövs! Ingen flinta och stål, inget fnöske. Man behöver inte ens gå ut och döda en säl och utvinna tran för att få ljus i sitt hus!

För det andra gick jag till utskänkningen och tjackade bier och brännevin. Glasflaskor är trevliga att se på på julbordet, men de väger hemskans mycket..

För det tredje gick jag till Ic..handelsboden och inhandlade det de inte hade inne i går. Grädde och vörtbröd bl.a.

Nu vägrar jag alltså att gå utanför dörren mer i dag. Dels för att jag har fått armar som en orangutang och inte vill bli skrattad åt och dels för att jag BLIR TOKIG PÅ FOLK!! Vad är det med kvinnor över en viss ålder? Det är som om de plötsligt glömmer att det finns andra människor här i världen, eller som om de helt förlorat rumsbegreppet.

OJ, vilken trång gång! HÄÄÄR släpar jag in min kundvagn och står och väljer toalettpapper i en kvart! Vilken BRAA idé!
Men människa, parkera vagnen utanför gången! Du har för fan bara en liter mjölk i den, inte riksbankens guldreserv!

OJ, så moddig och smal trottoaren är! BÄST att jag går precis i mitten så att alla andra får balansera i den allra värsta modden utmed husväggar och parkerade bilar!
Håll till höger, Svensson!!

Men heeeej Märta! Så kuuuul att seeee diiig! Huuur mååår duuu? Låt oss ställa oss på varsin sida av den här gången så att ingen annan kan komma förbi utan måste gå en omväg genom halva butiken för att komma till kassan!
Gah..

Andra skäl till att stanna hemma resten av kvällen är att jag måste laga skinka, sill, köttbullar, revbensspjäll och hovmästarsås. Fast jag gör nog inte allt i dag.

Dessutom vill jag vila..

2 kommentarer:

Tant Klas sa...

Seså, ut med dig bara!
Inte kan man väl ge upp för allra minsta motgång, oavsett hur många vagnsutrustade hinder det är i vägen.

Förresten, tids nog kommer du själv att vara över en viss ålder ... och då kan du ge igen, med råge. Visserligen kanske någon helt oskyldig stackare drabbas, men hey, livet har aldrig varit och kommer aldrig att bli rättvist.

Skål.

MP sa...

Jag har varit ute i dag också, tack så mycket!

Jag kommer aldrig att bli sådan. Mitt intellekt är för rör(l)igt nämligen!

Skål, ja...snart! :-D