tisdag 20 januari 2009

Att välja husläkare.

Eftersom jag sällan är sjuk (alternativ alltid är sjuk; så varför bry sig!) så är det först nu, ett halvår efter flytten, som jag valt ny husläkare.

Hur väljer man husläkare? På förra stället var det enkelt, en hade titeln ööööööverläkare så honom valde jag förstås. Han tjatade om hur mycket han motionerade och hur mycket jag borde motionera. Allt medan han såg ut som om han skulle dö om ungefär en kvart.

På nya stället kunde jag bara välja mellan "husläkare" och st-läkare (och at-läkare, men den fulingen går jag inte på!). Same same liksom. Då får man väl välja efter namn då! I synnerhet som de inte ens har bilder på hemsidan så att man kan se om de ser förtroendeingivande eller döende ut. I viss mån kan man ju välja mellan mottagningstider också.

Jag valde mellan doktor Frank och doktor Vasko. Den senare låter som en Bondskurk (tufft!!) och den förre som en tv-psykolog (mindre tufft, men roligare). Övriga läkare hade trista namn. Jag valde Frank, för den andra hade samma förnamn som ett ex.

Nu är det bara att hoppas på att min doktor Frank ser ut som en Bondbrud!

 

P.s. VARFÖR har alla läkare telefontider i ottan?! Allvarligt talat, om doktorn frågar hur jag mår klockan kvart över åtta, vad förväntar hon sig att jag skall svara? "Bra"? Knappast va'!

2 kommentarer:

Anonym sa...

:D

Härligt beskrivet ... och jag känner igen det där med döende läkare, man får ju själv nästan hjärtattack bara man ser dem.

Hoppas du valde rätt ... :)

/H

MP sa...

Om det blev rätt eller inte får jag reda på på fredag. Spännande värre!!