fredag 2 april 2010

I have a dream!

I natt drömde jag att den lilla gångbron som går utmed Centralbron, från Klara mälarstrand till Riddarholmen, en sträcka på kanske 250 meter, var avstängd.

Det låter inte som något att drömma om tycker säkert ni, men vänta bara! För att bespara gångtrafikanterna en omväg hade staden satt in en liten färja som pendlade på sträckan, och drömmen börjar när jag stiger ombord på båten. Kapten ombord var en arab som hette Kapten Herngren (det såg jag dock först senare, när han blev avlöst, tog han nämligen med sig en oljemålning med en liten skylt på: "Tillhör Kapten Herngren"). Hur som helst. När vi kom över till Riddarholmen kunde vi inte lägga till, för varken kaptenen eller jag kunde hitta båtshaken, han kom inte ens ihåg att det heter båtshake. För övrigt var han inte bara kapten, han förestod även godiskiosken och var skeppsläkare (på återresan genomförde han en enklare operation ombord). När vi kom tillbaka till Klara mälarstrand hade vi fortfarande ingen båtshake och kunde inte lägga till, den nya kaptenen, min kompis M, hade dock sin egen med sig och lyckades ta sig ombord och sedan kunde vi lägga till. Sedan vaknade jag.

0 kommentarer: