måndag 7 juli 2008

Gådrullar.

Bildrullar känner vi till sedan länge, men nu är gådrullarna, även kända som stådrullarna, på stark frammarch!

Gådrullar går mitt på trottoaren, och nästan utan undantag mycket långsamt. De stannar plötsligt och omotiverat, eller byter lika plötsligt riktning, alltid utan att se sig om. Om flera gådrullar möts på stan, så placerar de sig gärna mitt framför en dörr, eller precis ovanför rulltrappan, för att prata med varandra. Det är även gådrullarna som står till vänster i rulltrappan.

De har också för vana att noga observera den förhärskande gåriktningen, t.ex. i gången mellan Stockholm Central och T-Centralen, för att sedan välja fel sida att gå på. I bredd.

Om man av någon outgrundlig anledning vill studera fenomenet närmare så rekomenderar jag ett besök på närmaste Coop. Gådrullar frekventerar Coop i mycket högre grad än Ica. Håll utkik efter ett medelålders par. Observera hur hon placerar kundvagnen tvärs mot gången, dikt an mot en varuhylla, håller tag i handtaget med utsträckt arm, och sedan sträcker den andra armen mot hyllan på andra sidan, därmed blockerande gången på ett synnerligen effektivt sätt. Det är en imponerande uppvisning!
Sedan går hon och hennes man ut till volvon, blinkar höger och svänger vänster, lägger sig i mittfilen på motorvägen i sju km/h under gällande begränsning och kör mot den nedgående solen..

 

THE END

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående felgående och felstående får man räkna med att det kan vara s k turister, iaf om det gäller Sthlmsområdet :)

När det gäller logistiken i trafiken och matvarubutiker spelar orten mindre roll, har jag märkt. Tycker du beskrev det mycket bra hur det kan vara. Senast idag råkade jag ut för en liten tant som med sin något välfyllda kroppshydda samt en välfylld matkasse i vardera hand på ett effektivt sätt tog upp hela ytan som utgjorde utgången från ICA. Hon gick så sakta, så sakta den lilla tanten.
Det är så lätt vid såna tillfällen att glömma att man har semester och faktiskt inte har någon brådska alls :)


/ H

MP sa...

Självklart är t.ex. de "vänsterstående" nästan alltid turister. Inflyttad behöver bara bli omkullsprungna ett par gånger innan de fattar galopen. Vi infödda har naturligtvis stadsrytmen blodet.

Det är jag övertygad om! Det är säkert *ännu* värre på landet (=alla orter mindre än Göteborg).
En välfyld liten tant?! Jag kan faktist se det framför mig. Fast nu är det ju egentligen inte små långsamma tanter jag är så otroligt upprörd över. De har rätt att vara små, långsamma och förvirrade. Det är de som borde veta bättre jag vill låta brinna i helvetet i evinnerlig tid. :-)